CYBER CAFE
BUSINESS PLAN
1. Executive Summary
Jedi Café, sebuah kafe siber di Happy Valley, Pulau
Hong Kong, menawarkan tempat yang sempurna untuk orang ramai dalam perhimpunan
sosial dan riadah. Ia menyediakan pelanggan akses percuma ke Internet dan juga
kawasan untuk bertemu bersama-sama dalam suasana yang kasual di bawah cara yang
menjimatkan.
Perniagaan ini berhasrat untuk mendapatkan kewangan
daripada ekuiti luar dalam jumlah RM61,540 , yang mana permohonan itu akan
menjadi bagi memulakan kerja-kerja pengubahsuaian kedai , pembelian peralatan,
dan aliran tunai operasi . Suntikan modal awal telah dijamin oleh pemilik awal,
Obewon Kinobi dan Alex Skywalker, dalam jumlah RM24,360 dan RM15,385
masing-masing.
Jedi Café akan diperbadankan sebagai sebuah
syarikat liabiliti terhad. Kedua-dua pemilik awal akan menjadi pemegang saham
dan liabiliti peribadi mereka akan tertakluk kepada siling pada jumlah
pelaburan masing-masing.
Subsektor kewangan yang
diperolehi melalui rancangan perniagaan ini akan membolehkan Jedi Café untuk
berjaya terbuka dan beroperasi sebagai kafe siber. Persekitaran yang selesa dan
inovatif disediakan kepada pelanggan dengan suasana santai. Operasi pada tahun
akan menjana Jedi Café asas pelanggan tetap yang akan membolehkan ia untuk
menjadi diri yang diselenggarakan pada tahun kedua.
1.1 Objektif
Objektif Jedi Café bagi tahun pertama operasi termasuk:
Ÿ Penciptaan yang bergaya persekitaran eksklusif , inovatif yang akan membezakan Jedi Café dari kedai-kedai kopi yang lain.
Ÿ Pewujudan persekitaran yang selesa dan kasual yang akan membawa orang yang mempunyai minat dan latar belakang bersama-sama untuk sosialisasi.
Ÿ kopi berkualiti tinggi dan kedai roti pada harga yang berpatutan .
Ÿ Akses percuma ke perkhidmatan dalam talian.
1.2 Misi
Internet telah menjadi lebih popular dan berkembang pada kadar yang cepat , akses yang mudah telah menjadi sebahagian daripada kehidupan. Jedi Café menyediakan awam akses percuma ke Internet , makanan dan minuman yang berkualiti tinggi dalam persekitaran yang selesa. Orang-orang dari latar belakang yang berbeza akan datang untuk menikmati persekitaran yang eksklusif , bergaya, dan inovatif yang Jedi Café menawarkan .
1.3 Risiko
Risiko yang terlibat dengan Permintaan tidak mencukupi untuk perkhidmatan yang disediakan oleh Jedi Café di Happy Valley.
Ÿ Populariti Internet berhenti berkembang.
Ÿ Pembukaan kafe baru di kawasan yang sama yang menawarkan perkhidmatan yang tepat yang Jedi Café menyediakan.
2. Company Summary
Jedi Café, tidak lama lagi akan dibuka pada Shing Wo Road di Happy Valley, Pulau Hong Kong, akan menyediakan orang ramai akses percuma ke Internet dan persekitaran khas dan inovatif untuk menikmati kopi berkualiti tinggi dan kedai roti.
Individu dari semua peringkat umur dan latar belakang akan mencari Jedi Café menarik. Petugas Jedi Café menyediakan bukan sahaja perkhidmatan berkualiti tinggi tetapi juga arahan membantu kepada pelanggan dalam penggunaan komputer. Aspek pendidikan ini akan menarik ramai warga tua dan anak-anak muda yang tidak memiliki komputer di rumah. Lokasi akses mudah juga menyediakan penduduk di kawasan kemudahan yang sama untuk gourmet dan keperluan dalam talian.
2.1 Pemilikan Syarikat
Jedi Café akan dimiliki secara persendirian oleh Obewon Kinobi, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif, dan Alex Skywalker, pemegang saham kedua.
2.2 Ringkasan Mula-up
Kos permulaan yang Jedi Café akan meliputi pengubahsuaian, perabot, komputer, mesin kopi dan peralatan memasak, dan modal berjalan untuk menampung perbelanjaan pada tahun pertama.
Peralatan yang diberikan kepada pelanggan Jedi Café dengan sambungan berkelajuan tinggi ke Internet membentuk sebahagian besar daripada kos permulaan. Kos ini akan termasuk komputer, dua pencetak laser dan mesin pengimbas.
Selain itu, kos
permulaan yang akan terdiri daripada mesin kopi seperti satu mesin espresso,
satu pengisar kopi automatik dan peralatan tambahan yang lain. Kedai ini juga
akan memerlukan dana untuk pengubahsuaian dan pengubahsuaian. Pecahan kos
Start-up
Costs
|
RM
|
Legal
Fee
|
642
|
Stationeries
|
642
|
Tableware
|
642
|
Consultants
|
2,565
|
Insurance
|
900
|
Rent
|
1,853
|
Coffee
Machines
|
13,718
|
Bean
Grinder
|
1,020
|
Computer
Systems (x11), Software, Printer, Scanner
|
31,167
|
Internet
Lines
|
1,077
|
2.3 Lokasi Syarikat
Sebuah tapak telah dipilih dalam Shing Wo Road di Happy Valley sebab-sebab berikut :
Ÿ mendekatkan diri kepada penduduk dekat dengan .
Ÿ Jarak ke bergaya, restoran mewah di kawasan yang sama.
Ÿ Jarak penglihatan yang tinggi .
3. Perkhidmatan
Jedi Café akan menyediakan akses percuma ke Internet dan komputer perkhidmatan seperti percetakan, pengimbasan kepada pelanggan. Ia juga akan menyediakan pelanggan dengan persekitaran yang unik dan inovatif untuk menikmati kopi berkualiti tinggi dan kedai roti.
3.1 Huraian Perkhidmatan
Jedi Café akan menyediakan pelanggan akses percuma ke Internet dan perisian komputer biasa dan perkakasan. Sebahagian daripada Internet dan pengkomputeran perkhidmatan yang disediakan kepada pelanggan Jedi Café ini adalah seperti berikut:
Ÿ pelayar Internet.
Ÿ Laser warna percetakan, penyalinan dan pengimbasan.
Ÿ aplikasi perisian Popular.
Juga, makanan atas kualiti dan Minuman, dan persekitaran yang selesa akan menyediakan pelanggan Jedi Café dengan rumah kedua, tempat untuk menikmati faedah pengkomputeran dalam suasana yang selesa.
3.2 Perbandingan Kompetitif
Jedi Café akan
menjadi kafe siber pertama di Happy Valley. Ia akan membezakan dirinya dari
kedai-kedai kopi biasa yang lain di kawasan yang sama dengan menyediakan
pelanggan dengan perkhidmatan Internet dan pengkomputeran percuma.
3.3 Teknologi
Jedi Café akan
melabur dalam komputer berkelajuan tinggi untuk menyediakan pelanggan dengan
sambungan yang cepat dan cekap kepada Internet. Komputer akan dipercayai dan
menyeronokkan untuk bekerja dengan. Jedi Café akan terus menaik taraf dan
mengubah suai sistem untuk tinggal dengan teknologi terkini.
4. Analisis Pasaran
Jedi Café sedang menghadapi peluang untuk menjadi perintis dalam Happy Valley pasaran kafe siber. Populariti konsisten kopi, digabungkan dengan minat yang semakin meningkat di Internet, telah terbukti menjadi satu konsep yang menang dalam pasaran lain dan akan menghasilkan keputusan yang sama di Happy Valley.
4.1 Segmentasi Pasaran
Pelanggan Jedi
Café boleh dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama adalah biasa
dengan Internet dan keinginan suasana yang progresif dan mengundang di mana mereka
boleh keluar dari pejabat atau bilik tidur mereka dan menikmati secawan besar
kopi. Kumpulan kedua tidak biasa dengan Internet, lagi, dan hanya menunggu
peluang yang sesuai untuk memasuki komuniti dalam talian. Pasaran sasaran Jedi
Café ini jatuh mana-mana sahaja yang berumur di antara 15 dan 70. Ini pelbagai
sangat luas peringkat umur adalah disebabkan oleh hakikat bahawa kedua-dua kopi
dan rayuan Internet untuk pelbagai orang. Selain kedua-dua kategori yang luas,
pasaran sasaran Jedi Café ini boleh dibahagikan kepada segmen pasaran yang
lebih khusus. Majoriti individu-individu ini adalah pelajar dan ahli
perniagaan. Lihat jadual Analisis Pasaran di bawah untuk lebih khusus.
Market
Analysis
|
|||||||||||
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
|||||||
Potential
Customers
|
Growth
|
||||||||||
University
Students
|
4%
|
15,000
|
15,600
|
16,224
|
16,873
|
17,548
|
|||||
Office
Workers
|
3%
|
25,000
|
25,750
|
26,523
|
27,319
|
28,139
|
|||||
Seniors
|
5%
|
18,500
|
19,425
|
20,396
|
21,416
|
22,487
|
|||||
Teenagers
|
2%
|
12,500
|
12,750
|
13,005
|
13,265
|
13,530
|
|||||
Others
|
0%
|
25,000
|
25,000
|
25,000
|
25,000
|
25,000
|
|||||
Total
|
2.68%
|
96,000
|
98,525
|
101,148
|
103,873
|
106,704
|
|||||
4.2 Pasaran Sasaran segmen Strategi
Jedi Café berhasrat untuk memenuhi orang yang mahu lawatan berpandu pada putaran pertama mereka di seluruh Internet dan kepada pengguna mengalami bersemangat untuk mendalami minat mereka untuk komputer dalam suasana sosial. Tambahan pula, Jedi Café akan menjadi magnet untuk profesional tempatan dan perjalanan yang ingin bekerja atau menyemak mesej e-mel mereka dalam suasana yang mesra. Para profesional sama ada akan menggunakan PC Jedi Café, atau plug komputer riba mereka ke dalam sambungan Internet.
Trend 4.2.1Market
Tinjauan pasaran
telah dijalankan baru-baru ini dengan soalan-soalan utama diminta lima puluh pelanggan
yang berpotensi di Happy Valley. Beberapa penemuan utama termasuk:
Ÿ 40 orang menyatakan mereka menikmati akses percuma ke Internet.
Ÿ 44 mata pelajaran yang menggunakan Internet untuk berkomunikasi dengan orang lain setiap hari.
4.2.2 Keperluan Pasaran
Faktor-faktor seperti trend semasa, ketagihan, dan data jualan sejarah memastikan permintaan yang tinggi untuk kopi dan akses Internet akan kekal berterusan dalam tempoh lima tahun akan datang. Sebagai kafe siber pertama di Happy Valley, Jedi Café akan menikmati kelebihan perintis pengiktirafan nama dan kesetiaan pelanggan. Pada mulanya, Jedi Café akan mengadakan saham 100 peratus daripada pasaran kafe siber di Happy Valley. Dalam tempoh lima tahun akan datang, pesaing akan memasuki pasaran. Jedi Café telah menetapkan matlamat untuk mengekalkan lebih besar daripada bahagian pasaran 50 peratus.
4.3 Analisis Perniagaan Perkhidmatan
Industri kopi runcit di Happy Valley mengalami pertumbuhan yang pesat dari tahun 1990-an dan kini bergerak ke peringkat matang kitaran hayatnya. Banyak faktor yang menyumbang kepada permintaan yang besar untuk kopi yang berkualiti tinggi di Happy Valley. The yuppies adalah sumber utama permintaan untuk peruncit kopi. Iklim di Happy Valley adalah sangat memihak kepada penggunaan kopi. Trend semasa di kawasan perumahan yang berbelanja besar ini menggambarkan populariti kopi segar dan kuat. Happy Valley merupakan syurga bagi peminat kopi.
Populariti Internet yang semakin berkembang pesat. Mereka yang biasa dengan Internet juga sedar bagaimana menyeronokkan dan ketagihan melayari Internet boleh. Mereka yang belum berpengalaman dengan Internet memerlukan suasana yang mudah, santai di mana mereka boleh berasa selesa belajar tentang dan menggunakan teknologi terkini. Jedi Café bertujuan untuk menyediakan pelanggan dengan akses Internet berpatutan dalam persekitaran yang inovatif dan sokongan.
Oleh kerana persaingan sengit, pemilik kafe mesti mencari cara untuk membezakan tempat mereka perniagaan daripada orang lain untuk mencapai dan mengekalkan kelebihan daya saing. Pengasas Jedi Café menyedari keperluan untuk pembezaan dan percaya bahawa menggabungkan sebuah kafe dengan perkhidmatan Internet yang lengkap adalah kunci kepada kejayaan. Hakikat bahawa tidak ada kafe siber yang ditubuhkan di Happy Valley,
4.3.1 Pola Persaingan dan Pembelian
Pesaing utama dalam segmen kopi runcit dalam lokasi yang sama adalah StarBugs dan Cathay Coffee. Perniagaan ini menyasarkan segmen yang sama dengan 10 Jedi Café (iaitu pendidikan , pelajar menaik -mudah alih dan ahli perniagaan ). Walau bagaimanapun, Jedi Café akan menawarkan perkhidmatan pengkomputeran yang banyak kepada pelanggan yang pesaing ini tidak memberikan pada masa ini.
4.3.2 Mengedarkan satu Perkhidmatan
Sifat produk dual / perkhidmatan perniagaan Jedi Café ini menghadapi persaingan dalam dua peringkat . Jedi Café bersaing bukan sahaja dengan kedai-kedai kopi, tetapi juga dengan pembekal perkhidmatan Internet. Berita baik adalah bahawa Jedi Café buat masa ini tidak menghadapi apa-apa pertandingan terus dari kafe siber yang lain di pasaran Happy Valley.
Persaingan berat
antara kedai-kedai kopi di Happy Valley mewujudkan industri di mana semua firma
menghadapi kos yang sama. Terdapat hubungan yang positif antara harga dan kualiti
kopi. Beberapa kopi runcit di RM2.6 / cawan manakala yang lain , kacang lebih
eksotik boleh menjual sehingga mencecah RM3.8 / cawan. Pemborong menjual kacang
kepada peruncit pada purata diskaun 50 peratus. Sebagai contoh , satu paun kacang
Sumatera borong untuk RM9 dan runcit RM18 . Dan seperti dalam kebanyakan
industri , harga berkurangan apabila jumlah meningkat.
5. Strategi Pemasaran
Jedi Café akan meletakkan dirinya sebagai sebuah rumah kopi dan perkhidmatan Internet pembekal bergaya. Ia akan menjadi kopi dan minuman istimewa yang berkualiti tinggi pada harga yang kompetitif. Oleh kerana bilangan kafe di Happy Valley, ia adalah penting bahawa Jedi Café menetapkan harga yang berpatutan bagi produknya. Jedi Café akan menggunakan pengiklanan sebagai sumber utama kenaikan pangkat. Iklan yang diletakkan dalam majalah makanan akan membantu membina kesedaran pelanggan. Mengiringi iklan akan menjadi kupon untuk kopi diskaun dan kedai roti bagus.
Strategi 5.1 Promosi
Jedi Café akan melaksanakan strategi tarik untuk membina kesedaran dan permintaan pengguna. Pada mulanya, Jedi Café memperuntukkan sehingga RM6,410 untuk usaha promosi yang akan termasuk pengiklanan dengan majalah makanan dan di-rumah promosi seperti menawarkan pelanggan minuman percuma.
Jedi Café menyedari bahawa pada masa akan datang, apabila pertandingan memasuki pasaran, pendapatan tambahan mesti diperuntukkan untuk promosi untuk mengekalkan bahagian pasaran.
Strategi 5.2 Harga
Menentukan pasaran yang adil untuk kafe siber adalah lebih sukar kerana tidak ada persaingan langsung dari yang lain kafe siber di Happy Valley. Oleh itu, Jedi Café perlu mendasarkan harga untuk minuman kopi dan khusus pada "analisis keuntungan runcit" yang disediakan oleh pembekal kami, Jenson kopi, yang telah dalam perniagaan kopi selama lebih 50 tahun dan telah membangunkan strategi harga yang kukuh.
Strategi 5.3 Jualan
Sebagai pertubuhan runcit, Jedi Café menggaji orang untuk mengendalikan urus niaga jualan. Pengetahuan komputer yang merupakan pra-syarat untuk pekerja Jedi Café. Jika pekerja tidak mempunyai kemahiran asas komputer apabila mereka diupah, mereka dilatih oleh juruteknik sepenuh masa kami. Juruteknik sepenuh masa kami juga boleh didapati untuk pelanggan yang memerlukan bantuan. Komitmen Jedi Café untuk perkhidmatan yang mesra dan membantu adalah salah satu faktor utama yang membezakan dirinya daripada kafe siber lain.
5.4 Ramalan Jualan
Kos Jualan: Kos barangan yang dijual untuk produk kopi yang berkaitan telah ditentukan oleh "analisis keuntungan runcit" kita diperolehi daripada Jenson Coffee. Kos barangan kedai roti ialah 20% daripada harga jualan. Kos Akses internet RM847 sebulan, dibayar kepada PC-Net
2009
|
2010
|
2011
|
|||
Unit
Sales
|
|||||
Coffee
|
53,844
|
64,990
|
71,490
|
||
Specialty
Drinks
|
40,135
|
48,350
|
49,706
|
||
Baked
Goods
|
20,420
|
26,344
|
23,182
|
||
Total
Unit Sales
|
114,399
|
139,684
|
144,378
|
||
Unit
Prices
|
RM
|
RM
|
RM
|
||
Coffee
|
2.60
|
2.60
|
2.60
|
||
Specialty
Drinks
|
3.20
|
3.20
|
3.20
|
||
Baked
Goods
|
2.60
|
2.60
|
2.60
|
||
Sales
|
RM
|
RM
|
RM
|
||
Coffee
|
138,063
|
166,642
|
183,308
|
||
Specialty
Drinks
|
128,639
|
154,970
|
159,315
|
||
Baked
Goods
|
52,361
|
67,549
|
59,443
|
||
Total
Sales
|
319,063
|
389,161
|
402,066
|
||
Direct
Cost of Sales
|
RM
|
RM
|
RM
|
||
Coffee
(based on average)
|
34,515
|
41,659
|
45,827
|
||
Specialty
Drinks (based on average)
|
32,161
|
38,744
|
39,829
|
||
Baked
Goods (based on average)
|
13,090
|
16,888
|
14,862
|
||
Subtotal
Direct Cost of Sales
|
79,766
|
97,291
|
100518
|
||
6. Pengurusan Ringkasan
Jedi Café dimiliki dan dikendalikan oleh En Obewon Kinobi. Syarikat itu, yang kecil di alam, memerlukan struktur organisasi yang mudah. Pelaksanaan bentuk organisasi ini memerlukan pemilik, Encik Kinobi, untuk membuat semua keputusan pengurusan utama selain daripada memantau semua aktiviti perniagaan yang lain.
Rancangan Kakitangan
Kakitangan akan terdiri daripada enam pekerja separuh masa bekerja tiga puluh jam seminggu di RM7 sejam. Di samping itu, satu juruteknik sepenuh masa (yang lebih berteknologi berorientasikan untuk mengendalikan terminal pembaikan kecil / pertanyaan) akan digunakan untuk bekerja empat puluh jam seminggu di RM13 per jam. Pemegang saham lain, Alex Skywalker, tidak akan dimasukkan ke dalam keputusan pengurusan. Ini struktur yang mudah menyediakan banyak fleksibiliti dan membolehkan komunikasi bersurai dengan cepat dan secara langsung. Oleh kerana ciri-ciri ini, terdapat beberapa masalah penyelarasan dilihat pada Jedi Café yang biasa dalam rangkaian organisasi yang lebih besar. Strategi ini akan membolehkan Jedi Café bertindak balas dengan cepat kepada perubahan dalam pasaran.
2009
|
2010
|
2011
|
|||||
Total
People
|
9
|
9
|
9
|
||||
RM
|
RM
|
RM
|
|||||
Owner
|
30,770
|
33,847
|
37,231
|
||||
Part
Time 1
|
10,154
|
10,154
|
10,154
|
||||
Part
Time 2
|
10,154
|
10,154
|
10,154
|
||||
Part
Time 3
|
10,154
|
10,154
|
10,154
|
||||
Part
Time 4
|
10,154
|
10,154
|
10,154
|
||||
Part
Time 5
|
10,154
|
10,154
|
10,154
|
||||
Part
Time 6
|
5,077
|
10,154
|
10,154
|
||||
Technician
|
27,861
|
30,647
|
33,711
|
||||
Manager
|
5,129
|
30,770
|
33,847
|
||||
Total
Payroll
|
119,607
|
156,188
|
165,713
|
||||
7. Pelan Kewangan
Seksyen yang berikut meletakkan butir-butir pelan kewangan untuk tiga tahun akan datang.
7.1 Pembiayaan Mula -up
Pelan perniagaan disediakan untuk mendapatkan pembiayaan dalam jumlah RM61,539 . Pembiayaan tambahan diperlukan untuk memulakan kerja-kerja penyediaan tapak dan pengubahsuaian, pembelian peralatan, dan untuk menampung perbelanjaan pada tahun pertama operasi. Jumlah ini dirancang untuk dibayar balik oleh USD15,385 setiap tahun oleh empat tahun.
Pelaburan pemilik telah diperolehi seperti berikut:
1. RM24,359 simpanan peribadi daripada pemilik Obewon Kinobi .
2. RM15,385 daripada pemegang saham kedua, Alex Skywalker.
3. RM11,911 dalam
bentuk
RM
|
||
Start-up
Expenses to Fund
|
79,859
|
|
Start-up
Assets to Fund
|
33,335
|
|
Total
Funding Required
|
113,193
|
|
Assets
|
||
Inventory
|
2,565
|
|
Cash
Balance
|
30,770
|
|
Total
Assets
|
33,335
|
|
Liabilities
|
||
Short
Term Bank Loans
|
11,911
|
|
Funds
Needed to Raise
|
61,539
|
|
Total
Liabilities
|
73,450
|
|
Capital
|
||
Obewon
Kinobi
|
24,359
|
|
Alex
Skywalker
|
15,385
|
|
Total
Planned Investment
|
39,744
|
|
7.2 Unjuran Untung Rugi
Payroll Perbelanjaan: Pengasas Jedi Café, Obewon Kinobi, akan menerima gaji sebanyak RM30,770 pada tahun satu, RM33,847 pada tahun dua, dan RM37,231 pada tahun ketiga. Jedi Café bercadang untuk mengupah enam pekerja sambilan di tahun satu di RM7 / jam dan juruteknik sepenuh masa di RM13 / jam.
Sewa Perbelanjaan: Jedi Café ini menyewa kemudahan 400 kaki persegi pada RM2,565 / bulan untuk sejumlah 36 bulan. Pada akhir tahun ketiga, pajakan dibuka untuk rundingan dan Jedi Café mungkin atau log semula mungkin tidak pajakan bergantung kepada permintaan pemajak.
Utiliti Perbelanjaan: Seperti yang dinyatakan dalam kontrak, pemajak bertanggungjawab untuk pembayaran utiliti termasuk gas, pelupusan sampah, dan cukai hartanah. Satu-satunya perbelanjaan utiliti yang Jedi Café perlu membayar adalah elektrik dan bil telefon yang dihasilkan oleh lima belas talian telefon; tiga belas akan dikhususkan untuk jalur lebar dan dua untuk tujuan perniagaan.
Pemasaran Perbelanjaan: Jedi Café akan memperuntukkan RM43,270 bagi perbelanjaan promosi sejak tahun pertama. Jumlah ini akan digunakan untuk pengiklanan di majalah makanan untuk membina kesedaran pengguna.
Insurans
Perbelanjaan: Jedi Café telah memperuntukkan RM1,847 untuk insurans untuk tahun
pertama. Dengan peningkatan hasil pada tahun kedua dan ketiga perniagaan, Jedi
Café bercadang untuk melabur lebih banyak wang untuk perlindungan insurans
Projected
Profit and Loss data is presented in the table below:
2009 |
2010 |
2011 |
||||||
RM
|
RM
|
RM
|
||||||
Sales
|
319,062
|
389,159
|
402,065
|
|||||
Direct
Cost of Sales
|
79,766
|
97,290
|
100,517
|
|||||
Gross
Margin
|
398,828
|
486,449
|
502,582
|
|||||
Expenses
|
||||||||
Payroll
|
119,604
|
156,185
|
165,711
|
|||||
Marketing/Promotion
|
43,270
|
51,283
|
55,129
|
|||||
Rent
|
30,770
|
30,770
|
30,770
|
|||||
Utilities
|
11,693
|
11,693
|
11,693
|
|||||
Depreciation
|
14,309
|
14,309
|
14,309
|
|||||
Start-up
Cost
|
8,315
|
0
|
0
|
|||||
Insurance
|
7,693
|
7,693
|
7,693
|
|||||
Total
Operating
Expenses
|
235,654
|
271,933
|
285,305
|
|||||
Profit
Before Interest and Tax
|
3,647
|
19,940
|
16,247
|
|||||
Interest
Expense
|
2,981
|
1,885
|
1,411
|
|||||
Taxes
Incurred
|
100
|
2,709
|
2,226
|
|||||
Net
Profit
|
6,548
|
24,534
|
19,884
|
|||||
7.3 Projected Cash
Flow 2009 |
2010 |
2011 |
||||||
RM
|
RM
|
RM
|
||||||
Cash
Received
|
||||||||
Cash
from Operations
|
||||||||
Cash
Sales
|
319,062
|
389,159
|
402,065
|
|||||
Subtotal
Cash from Operations
|
319,062
|
389,159
|
402,065
|
|||||
Additional
Cash Received
|
||||||||
Capital
Investment
|
39,744
|
0
|
0
|
|||||
Short
Term Bank Loan
|
11,911
|
0
|
0
|
|||||
Long
Term Funding
|
61,539
|
0
|
0
|
|||||
Subtotal
Cash Received
|
432,256
|
389,159
|
402,065
|
|||||
Expenditures
|
||||||||
Expenditures
from Operations
|
375,732
|
359,504
|
375,145
|
|||||
Additional
Cash Spent
|
||||||||
Repayment
of Short Term Loan
|
11,911
|
0
|
0
|
|||||
Long-term
Liabilities Repayment
|
15,385
|
15,385
|
15,385
|
|||||
Subtotal
Cash Spent
|
403,028
|
374,889
|
390,530
|
|||||
Net
Cash Flow
|
29,228
|
14,270
|
11,535
|
|||||
Cash
Balance
|
29,228
|
43,498
|
55,033
|
|||||
Blogger Comment
Facebook Comment