CYBER CAFE BUSINESS PLAN / MOHD NURAMIN BIN MOHD SAID / SX130181CSRS01


CYBER CAFE
BUSINESS PLAN


1. Executive Summary

Jedi Café, sebuah kafe siber di Happy Valley, Pulau Hong Kong, menawarkan tempat yang sempurna untuk orang ramai dalam perhimpunan sosial dan riadah. Ia menyediakan pelanggan akses percuma ke Internet dan juga kawasan untuk bertemu bersama-sama dalam suasana yang kasual di bawah cara yang menjimatkan.

Perniagaan ini berhasrat untuk mendapatkan kewangan daripada ekuiti luar dalam jumlah RM61,540 , yang mana permohonan itu akan menjadi bagi memulakan kerja-kerja pengubahsuaian kedai , pembelian peralatan, dan aliran tunai operasi . Suntikan modal awal telah dijamin oleh pemilik awal, Obewon Kinobi dan Alex Skywalker, dalam jumlah RM24,360 dan RM15,385 masing-masing.

Jedi Café akan diperbadankan sebagai sebuah syarikat liabiliti terhad. Kedua-dua pemilik awal akan menjadi pemegang saham dan liabiliti peribadi mereka akan tertakluk kepada siling pada jumlah pelaburan masing-masing.

Subsektor kewangan yang diperolehi melalui rancangan perniagaan ini akan membolehkan Jedi Café untuk berjaya terbuka dan beroperasi sebagai kafe siber. Persekitaran yang selesa dan inovatif disediakan kepada pelanggan dengan suasana santai. Operasi pada tahun akan menjana Jedi Café asas pelanggan tetap yang akan membolehkan ia untuk menjadi diri yang diselenggarakan pada tahun kedua.

1.1 Objektif
 
Objektif Jedi Café bagi tahun pertama operasi termasuk:
Ÿ       Penciptaan yang bergaya persekitaran eksklusif , inovatif yang akan membezakan Jedi Café dari kedai-kedai kopi yang lain.
Ÿ       Pewujudan persekitaran yang selesa dan kasual yang akan membawa orang yang mempunyai minat dan latar belakang bersama-sama untuk sosialisasi.
Ÿ       kopi berkualiti tinggi dan kedai roti pada harga yang berpatutan .
Ÿ       Akses percuma ke perkhidmatan dalam talian.
 
1.2 Misi
 
Internet telah menjadi lebih popular dan berkembang pada kadar yang cepat , akses yang mudah telah menjadi sebahagian daripada kehidupan. Jedi Café menyediakan awam akses percuma ke Internet , makanan dan minuman yang berkualiti tinggi dalam persekitaran yang selesa. Orang-orang dari latar belakang yang berbeza akan datang untuk menikmati persekitaran yang eksklusif , bergaya, dan inovatif yang Jedi Café menawarkan .
  
1.3 Risiko

Risiko yang terlibat dengan Permintaan tidak mencukupi untuk perkhidmatan yang disediakan oleh Jedi Café di Happy Valley.
Ÿ       Populariti Internet berhenti berkembang.
Ÿ       Pembukaan kafe baru di kawasan yang sama yang menawarkan perkhidmatan yang tepat yang Jedi Café menyediakan.
  
2. Company Summary 
 
Jedi Café, tidak lama lagi akan dibuka pada Shing Wo Road di Happy Valley, Pulau Hong Kong, akan menyediakan orang ramai akses percuma ke Internet dan persekitaran khas dan inovatif untuk menikmati kopi berkualiti tinggi dan kedai roti.
 
Individu dari semua peringkat umur dan latar belakang akan mencari Jedi Café menarik. Petugas Jedi Café menyediakan bukan sahaja perkhidmatan berkualiti tinggi tetapi juga arahan membantu kepada pelanggan dalam penggunaan komputer. Aspek pendidikan ini akan menarik ramai warga tua dan anak-anak muda yang tidak memiliki komputer di rumah. Lokasi akses mudah juga menyediakan penduduk di kawasan kemudahan yang sama untuk gourmet dan keperluan dalam talian.
 
2.1 Pemilikan Syarikat
 
Jedi Café akan dimiliki secara persendirian oleh Obewon Kinobi, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif, dan Alex Skywalker, pemegang saham kedua.
 
2.2 Ringkasan Mula-up
 
Kos permulaan yang Jedi Café akan meliputi pengubahsuaian, perabot, komputer, mesin kopi dan peralatan memasak, dan modal berjalan untuk menampung perbelanjaan pada tahun pertama.
Peralatan yang diberikan kepada pelanggan Jedi Café dengan sambungan berkelajuan tinggi ke Internet membentuk sebahagian besar daripada kos permulaan. Kos ini akan termasuk komputer, dua pencetak laser dan mesin pengimbas.

Selain itu, kos permulaan yang akan terdiri daripada mesin kopi seperti satu mesin espresso, satu pengisar kopi automatik dan peralatan tambahan yang lain. Kedai ini juga akan memerlukan dana untuk pengubahsuaian dan pengubahsuaian. Pecahan kos

Start-up Costs
RM
Legal Fee
642
Stationeries
642
Tableware
642
Consultants
2,565
Insurance
900
Rent
1,853
Coffee Machines
13,718
Bean Grinder
1,020
Computer Systems (x11), Software, Printer, Scanner
31,167
Internet Lines
1,077
2.3 Lokasi Syarikat
 
Sebuah tapak telah dipilih dalam Shing Wo Road di Happy Valley sebab-sebab berikut :
Ÿ       mendekatkan diri kepada penduduk dekat dengan .
Ÿ       Jarak ke bergaya, restoran mewah di kawasan yang sama.
Ÿ       Jarak penglihatan yang tinggi .
3. Perkhidmatan
 
Jedi Café akan menyediakan akses percuma ke Internet dan komputer perkhidmatan seperti percetakan, pengimbasan kepada pelanggan. Ia juga akan menyediakan pelanggan dengan persekitaran yang unik dan inovatif untuk menikmati kopi berkualiti tinggi dan kedai roti.
 
3.1 Huraian Perkhidmatan
 
Jedi Café akan menyediakan pelanggan akses percuma ke Internet dan perisian komputer biasa dan perkakasan. Sebahagian daripada Internet dan pengkomputeran perkhidmatan yang disediakan kepada pelanggan Jedi Café ini adalah seperti berikut:
Ÿ       pelayar Internet.
Ÿ       Laser warna percetakan, penyalinan dan pengimbasan.
Ÿ       aplikasi perisian Popular.
 
Juga, makanan atas kualiti dan Minuman, dan persekitaran yang selesa akan menyediakan pelanggan Jedi Café dengan rumah kedua, tempat untuk menikmati faedah pengkomputeran dalam suasana yang selesa.
 
3.2 Perbandingan Kompetitif

Jedi Café akan menjadi kafe siber pertama di Happy Valley. Ia akan membezakan dirinya dari kedai-kedai kopi biasa yang lain di kawasan yang sama dengan menyediakan pelanggan dengan perkhidmatan Internet dan pengkomputeran percuma.

3.3 Teknologi
 
Jedi Café akan melabur dalam komputer berkelajuan tinggi untuk menyediakan pelanggan dengan sambungan yang cepat dan cekap kepada Internet. Komputer akan dipercayai dan menyeronokkan untuk bekerja dengan. Jedi Café akan terus menaik taraf dan mengubah suai sistem untuk tinggal dengan teknologi terkini.
4. Analisis Pasaran
 
Jedi Café sedang menghadapi peluang untuk menjadi perintis dalam Happy Valley pasaran kafe siber. Populariti konsisten kopi, digabungkan dengan minat yang semakin meningkat di Internet, telah terbukti menjadi satu konsep yang menang dalam pasaran lain dan akan menghasilkan keputusan yang sama di Happy Valley.
 
4.1 Segmentasi Pasaran

Pelanggan Jedi Café boleh dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama adalah biasa dengan Internet dan keinginan suasana yang progresif dan mengundang di mana mereka boleh keluar dari pejabat atau bilik tidur mereka dan menikmati secawan besar kopi. Kumpulan kedua tidak biasa dengan Internet, lagi, dan hanya menunggu peluang yang sesuai untuk memasuki komuniti dalam talian. Pasaran sasaran Jedi Café ini jatuh mana-mana sahaja yang berumur di antara 15 dan 70. Ini pelbagai sangat luas peringkat umur adalah disebabkan oleh hakikat bahawa kedua-dua kopi dan rayuan Internet untuk pelbagai orang. Selain kedua-dua kategori yang luas, pasaran sasaran Jedi Café ini boleh dibahagikan kepada segmen pasaran yang lebih khusus. Majoriti individu-individu ini adalah pelajar dan ahli perniagaan. Lihat jadual Analisis Pasaran di bawah untuk lebih khusus.

Market Analysis
2009
2010
2011
2012
2013
Potential Customers
Growth
University Students
4%
15,000
15,600
16,224
16,873
17,548
Office Workers
3%
25,000
25,750
26,523
27,319
28,139
Seniors
5%
18,500
19,425
20,396
21,416
22,487
Teenagers
2%
12,500
12,750
13,005
13,265
13,530
Others
0%
25,000
25,000
25,000
25,000
25,000
Total
2.68%
96,000
98,525
101,148
103,873
106,704

4.2 Pasaran Sasaran segmen Strategi
 
Jedi Café berhasrat untuk memenuhi orang yang mahu lawatan berpandu pada putaran pertama mereka di seluruh Internet dan kepada pengguna mengalami bersemangat untuk mendalami minat mereka untuk komputer dalam suasana sosial. Tambahan pula, Jedi Café akan menjadi magnet untuk profesional tempatan dan perjalanan yang ingin bekerja atau menyemak mesej e-mel mereka dalam suasana yang mesra. Para profesional sama ada akan menggunakan PC Jedi Café, atau plug komputer riba mereka ke dalam sambungan Internet.
  
Trend 4.2.1Market

Tinjauan pasaran telah dijalankan baru-baru ini dengan soalan-soalan utama diminta lima puluh pelanggan yang berpotensi di Happy Valley. Beberapa penemuan utama termasuk:
Ÿ       40 orang menyatakan mereka menikmati akses percuma ke Internet.
Ÿ       44 mata pelajaran yang menggunakan Internet untuk berkomunikasi dengan orang lain setiap hari.
 
4.2.2 Keperluan Pasaran
 
Faktor-faktor seperti trend semasa, ketagihan, dan data jualan sejarah memastikan permintaan yang tinggi untuk kopi dan akses Internet akan kekal berterusan dalam tempoh lima tahun akan datang. Sebagai kafe siber pertama di Happy Valley, Jedi Café akan menikmati kelebihan perintis pengiktirafan nama dan kesetiaan pelanggan. Pada mulanya, Jedi Café akan mengadakan saham 100 peratus daripada pasaran kafe siber di Happy Valley. Dalam tempoh lima tahun akan datang, pesaing akan memasuki pasaran. Jedi Café telah menetapkan matlamat untuk mengekalkan lebih besar daripada bahagian pasaran 50 peratus.
 
4.3 Analisis Perniagaan Perkhidmatan
 
Industri kopi runcit di Happy Valley mengalami pertumbuhan yang pesat dari tahun 1990-an dan kini bergerak ke peringkat matang kitaran hayatnya. Banyak faktor yang menyumbang kepada permintaan yang besar untuk kopi yang berkualiti tinggi di Happy Valley. The yuppies adalah sumber utama permintaan untuk peruncit kopi. Iklim di Happy Valley adalah sangat memihak kepada penggunaan kopi. Trend semasa di kawasan perumahan yang berbelanja besar ini menggambarkan populariti kopi segar dan kuat. Happy Valley merupakan syurga bagi peminat kopi.
 
Populariti Internet yang semakin berkembang pesat. Mereka yang biasa dengan Internet juga sedar bagaimana menyeronokkan dan ketagihan melayari Internet boleh. Mereka yang belum berpengalaman dengan Internet memerlukan suasana yang mudah, santai di mana mereka boleh berasa selesa belajar tentang dan menggunakan teknologi terkini. Jedi Café bertujuan untuk menyediakan pelanggan dengan akses Internet berpatutan dalam persekitaran yang inovatif dan sokongan.
 
Oleh kerana persaingan sengit, pemilik kafe mesti mencari cara untuk membezakan tempat mereka perniagaan daripada orang lain untuk mencapai dan mengekalkan kelebihan daya saing. Pengasas Jedi Café menyedari keperluan untuk pembezaan dan percaya bahawa menggabungkan sebuah kafe dengan perkhidmatan Internet yang lengkap adalah kunci kepada kejayaan. Hakikat bahawa tidak ada kafe siber yang ditubuhkan di Happy Valley, 
4.3.1 Pola Persaingan dan Pembelian
 
Pesaing utama dalam segmen kopi runcit dalam lokasi yang sama adalah StarBugs dan Cathay Coffee. Perniagaan ini menyasarkan segmen yang sama dengan 10 Jedi Café (iaitu pendidikan , pelajar menaik -mudah alih dan ahli perniagaan ). Walau bagaimanapun, Jedi Café akan menawarkan perkhidmatan pengkomputeran yang banyak kepada pelanggan yang pesaing ini tidak memberikan pada masa ini.
4.3.2 Mengedarkan satu Perkhidmatan
 
Sifat produk dual / perkhidmatan perniagaan Jedi Café ini menghadapi persaingan dalam dua peringkat . Jedi Café bersaing bukan sahaja dengan kedai-kedai kopi, tetapi juga dengan pembekal perkhidmatan Internet. Berita baik adalah bahawa Jedi Café buat masa ini tidak menghadapi apa-apa pertandingan terus dari kafe siber yang lain di pasaran Happy Valley.

Persaingan berat antara kedai-kedai kopi di Happy Valley mewujudkan industri di mana semua firma menghadapi kos yang sama. Terdapat hubungan yang positif antara harga dan kualiti kopi. Beberapa kopi runcit di RM2.6 / cawan manakala yang lain , kacang lebih eksotik boleh menjual sehingga mencecah RM3.8 / cawan. Pemborong menjual kacang kepada peruncit pada purata diskaun 50 peratus. Sebagai contoh , satu paun kacang Sumatera borong untuk RM9 dan runcit RM18 . Dan seperti dalam kebanyakan industri , harga berkurangan apabila jumlah meningkat.
5. Strategi Pemasaran
 
Jedi Café akan meletakkan dirinya sebagai sebuah rumah kopi dan perkhidmatan Internet pembekal bergaya. Ia akan menjadi kopi dan minuman istimewa yang berkualiti tinggi pada harga yang kompetitif. Oleh kerana bilangan kafe di Happy Valley, ia adalah penting bahawa Jedi Café menetapkan harga yang berpatutan bagi produknya. Jedi Café akan menggunakan pengiklanan sebagai sumber utama kenaikan pangkat. Iklan yang diletakkan dalam majalah makanan akan membantu membina kesedaran pelanggan. Mengiringi iklan akan menjadi kupon untuk kopi diskaun dan kedai roti bagus.
 
Strategi 5.1 Promosi
 
Jedi Café akan melaksanakan strategi tarik untuk membina kesedaran dan permintaan pengguna. Pada mulanya, Jedi Café memperuntukkan sehingga RM6,410 untuk usaha promosi yang akan termasuk pengiklanan dengan majalah makanan dan di-rumah promosi seperti menawarkan pelanggan minuman percuma.
 
Jedi Café menyedari bahawa pada masa akan datang, apabila pertandingan memasuki pasaran, pendapatan tambahan mesti diperuntukkan untuk promosi untuk mengekalkan bahagian pasaran.
 
Strategi 5.2 Harga
 
Menentukan pasaran yang adil untuk kafe siber adalah lebih sukar kerana tidak ada persaingan langsung dari yang lain kafe siber di Happy Valley. Oleh itu, Jedi Café perlu mendasarkan harga untuk minuman kopi dan khusus pada "analisis keuntungan runcit" yang disediakan oleh pembekal kami, Jenson kopi, yang telah dalam perniagaan kopi selama lebih 50 tahun dan telah membangunkan strategi harga yang kukuh.
 
Strategi 5.3 Jualan
 
Sebagai pertubuhan runcit, Jedi Café menggaji orang untuk mengendalikan urus niaga jualan. Pengetahuan komputer yang merupakan pra-syarat untuk pekerja Jedi Café. Jika pekerja tidak mempunyai kemahiran asas komputer apabila mereka diupah, mereka dilatih oleh juruteknik sepenuh masa kami. Juruteknik sepenuh masa kami juga boleh didapati untuk pelanggan yang memerlukan bantuan. Komitmen Jedi Café untuk perkhidmatan yang mesra dan membantu adalah salah satu faktor utama yang membezakan dirinya daripada kafe siber lain.
 
5.4 Ramalan Jualan
 
Kos Jualan: Kos barangan yang dijual untuk produk kopi yang berkaitan telah ditentukan oleh "analisis keuntungan runcit" kita diperolehi daripada Jenson Coffee. Kos barangan kedai roti ialah 20% daripada harga jualan. Kos Akses internet RM847 sebulan, dibayar kepada PC-Net 


 2009
                      2010
            2011
Unit Sales
Coffee
53,844
64,990
71,490
Specialty Drinks
40,135
48,350
49,706
Baked Goods
20,420
26,344
23,182
Total Unit Sales
114,399
139,684
144,378

Unit Prices
RM
RM
RM
Coffee
2.60
2.60
2.60
Specialty Drinks
3.20
3.20
3.20
Baked Goods
2.60
2.60
2.60
Sales
RM
RM
RM
Coffee
138,063
166,642
183,308
Specialty Drinks
128,639
154,970
159,315
Baked Goods
52,361
67,549
59,443
Total Sales
319,063
389,161
402,066

Direct Cost of Sales
RM
RM
RM
Coffee (based on average)
34,515
41,659
45,827
Specialty Drinks (based on average)
32,161
38,744
39,829
Baked Goods (based on average)
13,090
16,888
14,862
Subtotal Direct Cost of Sales
79,766
97,291
100518
6. Pengurusan Ringkasan
 
Jedi Café dimiliki dan dikendalikan oleh En Obewon Kinobi. Syarikat itu, yang kecil di alam, memerlukan struktur organisasi yang mudah. Pelaksanaan bentuk organisasi ini memerlukan pemilik, Encik Kinobi, untuk membuat semua keputusan pengurusan utama selain daripada memantau semua aktiviti perniagaan yang lain.
Rancangan Kakitangan
 
Kakitangan akan terdiri daripada enam pekerja separuh masa bekerja tiga puluh jam seminggu di RM7 sejam. Di samping itu, satu juruteknik sepenuh masa (yang lebih berteknologi berorientasikan untuk mengendalikan terminal pembaikan kecil / pertanyaan) akan digunakan untuk bekerja empat puluh jam seminggu di RM13 per jam. Pemegang saham lain, Alex Skywalker, tidak akan dimasukkan ke dalam keputusan pengurusan. Ini struktur yang mudah menyediakan banyak fleksibiliti dan membolehkan komunikasi bersurai dengan cepat dan secara langsung. Oleh kerana ciri-ciri ini, terdapat beberapa masalah penyelarasan dilihat pada Jedi Café yang biasa dalam rangkaian organisasi yang lebih besar. Strategi ini akan membolehkan Jedi Café bertindak balas dengan cepat kepada perubahan dalam pasaran.

2009
2010
2011
Total People
9
9
9
RM
RM
RM
Owner
30,770
33,847
37,231
Part Time 1
10,154
10,154
10,154
Part Time 2
10,154
10,154
10,154
Part Time 3
10,154
10,154
10,154
Part Time 4
10,154
10,154
10,154
Part Time 5
10,154
10,154
10,154
Part Time 6
5,077
10,154
10,154
Technician
27,861
30,647
33,711
Manager
5,129
30,770
33,847
Total Payroll
119,607
156,188
165,713
7. Pelan Kewangan
 
Seksyen yang berikut meletakkan butir-butir pelan kewangan untuk tiga tahun akan datang.
 
7.1 Pembiayaan Mula -up
 
Pelan perniagaan disediakan untuk mendapatkan pembiayaan dalam jumlah RM61,539 . Pembiayaan tambahan diperlukan untuk memulakan kerja-kerja penyediaan tapak dan pengubahsuaian, pembelian peralatan, dan untuk menampung perbelanjaan pada tahun pertama operasi. Jumlah ini dirancang untuk dibayar balik oleh USD15,385 setiap tahun oleh empat tahun.
 
Pelaburan pemilik telah diperolehi seperti berikut:
1. RM24,359 simpanan peribadi daripada pemilik Obewon Kinobi .
2. RM15,385 daripada pemegang saham kedua, Alex Skywalker.
3. RM11,911 dalam bentuk

                                                                 RM
Start-up Expenses to Fund
79,859
Start-up Assets to Fund
33,335
Total Funding Required
113,193

Assets
Inventory
                            2,565
Cash Balance
                          30,770
Total Assets
                          33,335

Liabilities
Short Term Bank Loans
                          11,911
Funds Needed to Raise
                          61,539
Total Liabilities
                          73,450

Capital
Obewon Kinobi
                          24,359
Alex Skywalker
                          15,385
Total Planned Investment
                          39,744
7.2 Unjuran Untung Rugi
 
Payroll Perbelanjaan: Pengasas Jedi Café, Obewon Kinobi, akan menerima gaji sebanyak RM30,770 pada tahun satu, RM33,847 pada tahun dua, dan RM37,231 pada tahun ketiga. Jedi Café bercadang untuk mengupah enam pekerja sambilan di tahun satu di RM7 / jam dan juruteknik sepenuh masa di RM13 / jam.
 
Sewa Perbelanjaan: Jedi Café ini menyewa kemudahan 400 kaki persegi pada RM2,565 / bulan untuk sejumlah 36 bulan. Pada akhir tahun ketiga, pajakan dibuka untuk rundingan dan Jedi Café mungkin atau log semula mungkin tidak pajakan bergantung kepada permintaan pemajak.
 
Utiliti Perbelanjaan: Seperti yang dinyatakan dalam kontrak, pemajak bertanggungjawab untuk pembayaran utiliti termasuk gas, pelupusan sampah, dan cukai hartanah. Satu-satunya perbelanjaan utiliti yang Jedi Café perlu membayar adalah elektrik dan bil telefon yang dihasilkan oleh lima belas talian telefon; tiga belas akan dikhususkan untuk jalur lebar dan dua untuk tujuan perniagaan.
 
Pemasaran Perbelanjaan: Jedi Café akan memperuntukkan RM43,270 bagi perbelanjaan promosi sejak tahun pertama. Jumlah ini akan digunakan untuk pengiklanan di majalah makanan untuk membina kesedaran pengguna.

Insurans Perbelanjaan: Jedi Café telah memperuntukkan RM1,847 untuk insurans untuk tahun pertama. Dengan peningkatan hasil pada tahun kedua dan ketiga perniagaan, Jedi Café bercadang untuk melabur lebih banyak wang untuk perlindungan insurans

Projected Profit and Loss data is presented in the table below: 

                                               2009



         2010



2011
                                              RM
         RM
RM
Sales
319,062
389,159
402,065
Direct Cost of Sales
79,766
97,290
100,517
Gross Margin
398,828
486,449
502,582

Expenses
Payroll
119,604
156,185
165,711
Marketing/Promotion
43,270
51,283
55,129
Rent
30,770
30,770
30,770
Utilities
11,693
11,693
11,693
Depreciation
14,309
14,309
14,309
Start-up Cost
8,315
0
0
Insurance
7,693
7,693
7,693
Total Operating
Expenses
235,654
271,933
285,305

Profit Before Interest and Tax
3,647
19,940
16,247
Interest Expense
2,981
1,885
1,411
Taxes Incurred
100
2,709
2,226
Net Profit
6,548
24,534
19,884

7.3 Projected Cash 

Flow 2009


2010


2011
RM
RM
RM
Cash Received
Cash from Operations
Cash Sales
319,062
389,159
402,065
Subtotal Cash from Operations
319,062
389,159
402,065
Additional Cash Received
Capital Investment
39,744
0
0
Short Term Bank Loan
11,911
0
0
Long Term Funding
61,539
0
0
Subtotal Cash Received
432,256
389,159
402,065
Expenditures
Expenditures from Operations
375,732
359,504
375,145
Additional Cash Spent
Repayment of Short Term Loan
11,911
0
0
Long-term Liabilities Repayment
15,385
15,385
15,385
Subtotal Cash Spent
403,028
374,889
390,530
Net Cash Flow
29,228
14,270
11,535
Cash Balance
29,228
43,498
55,033

Share on Google Plus

About INTELEK DOM SDN BHD

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment