1.0 Ringkasan Eksekutif
Pengenalan
Acap Bakeri (Acap
Bakeri) adalah kedai kopi dan bakeri yang terletak di Shah Alam Selangor.
Acap Bakeri dijangka akan menarik minat sekumpulan asas pelanggan setia dengan
berbagai jenis produk-produk kopi dan pastrinya. Syarikat merancang membina satu
kedudukan pasaran kukuh di bandar, disebabkan oleh pengalaman rakan industri
dan iklim bersaingan sederhana di kawasan.
Acap Bakeri
menawarkan produk-produknya pada satu harga yang kompetitif untuk memenuhi
permintaan pasaran tempatan kawasan penduduk pendapatan tinggi dan
pelancong-pelancong.
Syarikat
Acap Bakeri
adalah ditubuhkan dalam negeri Selangor. Ia adalah dimiliki bersama dan diurus
oleh dua rakankongsinya.
En. Shahrin
mempunyai pengalaman luas dalam jualan, pemasaran, dan pengurusan, dan adalah
naib presiden pemasaran bersama Shahrom, yang pernah bertugas sebagai ketua
pegawai kewangan dengan Red Roasters kedua-duanya dengan deretan kedai,
KelanaJaya Business Centre.
Syarikat
bercadang untuk mengupah dua orang pembuat roti pastri sepenuh masa dan enamespressyang sambilan
bagi menangani operasi-operasi perkhidmatan pelanggan hari ke hari.
Produk Dan
Perkhidmatan
Acap Bakeri
menawarkan satu barisan kepelbagaian kopi yang luas dan produk-produk kopi
espreso, semua daripada biji-biji kopi Columbia berkualiti tinggi yang
diimport. Acap Bakeri memenuhi segala kehendak pelanggan-pelanggannya di
samping menyediakan kopi setiap pelanggan dan produk-produk kopi espreso dibuat
dilokasi untuk disesuaikan dengan citarasa pelanggan.
Bakeri
menyediakan hidangan produk-produk bakeri dan pastri segar semasa
operasi-operasi perniagaan. Enam hingga lapan kumpulan bakeri dan produk-produk
pastri tersedia sepanjang hari bagi memastikan barangan baru sentiasa boleh
didapati.
Pasaran
Industri
peruncitan kopi di Malaysia mengalami pertumbuhan pesat baru-baru ini. Hawa
laut sejuk di barat daya Selangor merangsang penggunaan minuman panas sepanjang
tahun.
Acap Bakeri
ditubuhkan untuk membangunkan asas pelanggan tetap dan besar, dan oleh itu akan
menumpukan perniagaan dan pemasarannya pada penduduk-penduduk tempatan, pasaran
sasaran dominan. Ini akan menjadi satu asas pendapatan sihat, konsisten dengan
memastikan kestabilan perniagaan. Tambahan pula, trafik pelancong adalah
dijangka lebih kurang 35% daripada hasil. Darjah penglihatan tinggi dan produk-produk
kompetitif dan perkhidmatan yang pantas ialah kritikal untuk menawan segmen
pasaran ini.
Pertimbangan
Kewangan
Acap Bakeri
dijangka mengumpul RM110,000 modalnya sendiri, dan meminjam RM100,000 dari MARA
selama sepuluh tahun tempoh pinjaman. Ini menyediakan pukal pembiayaan semasa
dikehendaki.
Acap Bakeri
menjangka jualan kira-kira RM491,000 pada tahun pertama, RM567,000 pada tahun
kedua, dan RM655,000 pada tahun ketiga rancangan. Acap Bakeri harus mendapat
pulang modal pada bulan keempat operasinya apabila jualan-jualannya berterusan
bertambah. Keuntungan-keuntungan untuk tempoh masa ini dijangka kira-kira
RM13,000 pada tahun 1, RM36,000 pada tahun 2, dan RM46,000 pada tahun 3.
Syarikat tidak menjangka apa-apa masalah-masalah aliran wang.
1.1 Misi
Acap Bakeri bertujuan
untuk menawarkan kopi, kopi espreso, dan produk-produk pastri berkualiti tinggi
pada satu harga yang kompetitif untuk memenuhi permintaan pertengahan - untuk
pasaran kawasan penduduk tempatan berpendapatan tinggi dan pelancong-pelancong.
1.2 Kunci
Kepada Kejayaan
Kunci-kunci
kepada kejayaan Acap Bakeri termasuk:
1.
Menyediakan produk berkualiti tinggi dengan perkhidmatan pelanggan peribadi.
2.
Meletak harga kompetitif.
2.0 Ringkasan Syarikat
Acap Bakeri
adalah sebuah kedai roti dan kedai kopi diurus oleh dua rakan. Rakan-rakan ini
mewakili jualan / pengurusan dan kewangan / pentadbiran. Rakan-rakan akan
menyediakan pembiayaan daripada simpanan sendiri mereka, yang akan meliputi
belanja-belanja memulakan dan menyediakan kusyen kewangan untuk bulan pertama
operasi. Peminjaman sepuluh tahun SME (MARA) akan meliputi lain-lain pembiayaan
yang diperlukan. Syarikat merancang membina satu kedudukan pasaran kukuh di
bandar, disebabkan oleh pengalaman industri rakan kongsi dan iklim bersaingan
sederhana.
2.1 Pemilikan
Syarikat
Acap Bakeri
telah ditubuhkan dalam negeri Selangor. Ia dimiliki bersama oleh dua rakan.
2.2 Sejarah
Syarikat
Acap Bakeri
adalah sebuah syarikat memulakan. Biaya akan datang daripada modal rakan dan
satu peminjaman sepuluh tahun MARA. Rajah dan jadual berikut menggambarkan
unjuran kos-kos memulakan syarikat yang awal.
3.0 Produk
Acap Bakeri
menawarkan satu barisan kepelbagaian kopi yang luas dan produk-produk kopi
espreso, semua daripada biji-biji kopi Columbia berkualiti tinggi yang
diimport. Acap Bakeri memenuhi segala pelanggan-pelanggannya di samping
menyediakan kopi setiap pelanggan dan produk-produk kopi espreso dibuat
dilokasi untuk disesuaikan dengan kemahuan pelanggan.
Bakeri
menyediakan hidangan produk-produk bakeri dan pastri segar semasa
operasi-operasi perniagaan. Enam hingga lapan kumpulan bakeri dan produk-produk
pastri tersedia sepanjang hari bagi memastikan barangan baru sentiasa boleh
didapati.
4.0 Analisis Pasaran
Tumpuan Acap
Bakeri adalah memenuhi permintaan asas pelanggan penduduk tempatan, serta satu
paras trafik pelancong daripada lebuhraya-lebuhraya berdekatan.
4.1
Segmentasi Pasaran
Acap Bakeri
menumpukan pada pasaran-pasaran pendapatan tengah dan atasan. Segmen-segmen
pasaran ini majoritinya menggunakan produk-produk kopi dan kopi espreso.
- Penduduk-penduduk
Tempatan
- Acap Bakeri akan
membangunkan satu asas pelanggan tetap yang besar. Ini akan memberi asas
pendapatan sihat, konsisten dengan memastikan kestabilan perniagaan.
Pelancong
Trafik
pelancong memberi kira-kira 35% dari hasil. Darjah penglihatan tinggi dan
produk-produk dan perkhidmatan kompetitif adalah kritikal untuk menawan segmen
pasaran ini.
4.1.1
Analisis Pasaran
Carta dan jadual
di bawah menggariskan potensi pasaran jumlah pada segmen-segmen pelanggan.
4.2 Strategi
Pasaran Sasaran
Pasaran
sasaran dominan untuk Acap Bakeri adalah satu aliran tetap penduduk-penduduk
tempatan. Pelanggan peribadi dan berkhidmat pada harga yang kompetitif adalah
kunci kepada menawan bahagian pasaran tempatan pasaran sasaran ini.
4.2.1
Keperluan Pasaran
Kerana
Selangor mempunyai permintaan kepada keselesaan dan kualiti hidup,
produk-produk kopi panas adalah sangatlah laris. Iklim panas juga memberi
keinginan rasa dingin, produk-produk kopi ais adalah pilihan pertama, bersama
dengan satu keperluan yang lebih perlahan tetapi konsisten untuk produk-produk
kopi panas. Banyak aktiviti hari berlaku dalam jam-jam pagi sebelum sepuluh
pagi., dengan agak aliran mantap untuk selebih hari.
4.3 Analisis
Perniagaan Khidmat
Peruncitan
industri kopi di Malaysia mempunyai pertumbuhan yang pesat baru-baru ini
berpengalaman. Hawa laut sejuk di barat daya Selangor merangsang penggunaan
minuman panas sepanjang tahun. Kaki minum kopi dalam Selangor adalah cerewet
mengenai kualiti minuman ditawarkan di banyak kawasan. Walaupun persaingan
rendah dalam kawasan, Acap Bakeri akan meletakkan dirinya sebagai suatu tempat
mana para pelanggan boleh menikmati secawan kopi sedap dengan pastri yang baru
dalam satu persekitaran yang menenangkan.
4.3.1
Persaingan Dan Corak-corak Pembelian
Bersaing dalam
kawasan tempatan adalah agak jarang dan hampir tidak memberi tahap kualiti
produk dan perkhidmatan pelanggan sebagaimana Acap Bakeri. Pelanggan-pelanggan
tempatan sedang mencari produk berkualiti tinggi dalam satu suasana yang
menenangkan. Mereka ingin pengalaman yang unik, bergaya.
Pembelian
peserta-peserta utama dan kopi ros berkualiti tinggi, keseluruhan bijian kopi
dan, bersama dengan minuman kopi espreso Italian-style, sejuk dicampurkan
minuman, kepelbagaian pastri dan konfeksi-konfeksi, kopi berkaitan aksesori-aksesori
dan peralatan, dan satu barisan premium teh, menjual barang-barang ini
terutamanya melalui syarikat beroperasi sebagai kedai runcit. Sebagai tambahan
kepada jualan melalui syarikat beroperasi kedai runcit, peserta-peserta utama
produk-produk kopi dan teh merjual saluran-saluran pengedaran terus lain
(bidang operasi).
Rantaian
lebih besar mengubah campuran produk bergantung pada saiz setiap kedai dan
lokasinya mereka. Kedai-kedai lebih besar menjalankan satu pilihan yang luas
bijian seluruh kopi dalam pelbagai saiz-saiz dan bermacam-macam aneka
pembungkusan, serta satu kepelbagaian peralatan membuat kopi- dan kopi espreso
dan aksesori-aksesori ibarat pengisar-pengisar kopi, pembuat-pembuat kopi,
mesin-mesin kopi espreso, penapis kopi, kontena-kontena penyimpanan, gelas
mengembara tak bertangkai dan kole. Kedai-kedai dan gerai-gerai lebih kecil
lazimnya berjual satu barisan penuh kopi minuman, lebih terhad pemilihan
keseluruhan bijian kopi, dan beberapa aksesori ibarat gelas perjalanan tak bertangkai
dan cetakan lambang. Sepanjang tahun fiskal 2007, jualan runcit industri
campuran oleh jenis produk adalah kira-kira 73% minuman, 14% barang makanan,
lapan peratus keseluruhan bijian kopi, dan lima peratus peralatan dan
aksesori-aksesori membuat kopi.
Jenama
peserta-peserta dari segi teknologi faham kopi segar dan kopi produk-produk
berkaitan boleh didapati dengan mudah melalui pesanan mel dan dalam talian.
Tambahan pula, katalog-katalog pesanan mel bantuan kopi, barang-barang makanan
tertentu, dan memilih peralatan dan aksesori-aksesori membuat kopi, telah
dibuat boleh didapati dari beberapa peserta lebih besar. Bantuan kedai-kedai
laman-laman web dalam talian yang membenarkan para pelanggan kopi untuk melihat
dan membeli, hadiah, dan barang-barang lain melalui Internet telah menjadi
semakin biasa juga.
5.0 Strategi Dan Pelaksanaan
Acap Bakeri
akan berjaya dengan bantuan pengguna-pengguna kopi berkualiti tinggi, kopi
espreso, dan produk-produk bakeri dengan perkhidmatan peribadi pada harga yang
kompetitif.
5.1 Segi
Persaingan
Persaingan Acap
Bakeri adalah persaingan tahap agak rendah dalam kawasan tempatan dalam bidang
khusus ini.
5.2 Strategi
Jualan
Saperti carta
dan jadual dibawah, Acap Bakeri menjangka jualan kira-kira RM491,000 pada tahun
pertama, RM567,000 pada tahun kedua, dan RM655,000 pada tahun ketiga rancangan
itu.
Ramalan Jualan
Ramalan Jualan
Ramalan Jualan (Ringgit M'sia) Acap Bakeri
|
|||
2009
|
2010
|
2011
|
|
UnitJualan
|
|||
Minuman Espresso
|
135,000
|
148,500
|
163,350
|
Pastri-pastri
|
86,000
|
94,600
|
104,060
|
Lain
|
0
|
0
|
0
|
Jumlah Unit Jual
|
221,000
|
243,100
|
267,410
|
Unit Prices
|
2009
|
2010
|
2011
|
Minuman Espresso
|
RM3.00
|
RM3.15
|
RM3.31
|
Pastri-pastri
|
RM1.00
|
RM1.05
|
RM1.10
|
Lain
|
RM0.00
|
RM0.00
|
RM0.00
|
Jualan
|
|||
Minuman Espresso
|
RM405,000
|
RM467,775
|
RM540,280
|
Pastri-pastri
|
RM86,000
|
RM99,330
|
RM114,726
|
Lain
|
RM0
|
RM0
|
RM0
|
Jumlah Jualan
|
RM491,000
|
RM567,105
|
RM655,006
|
Kos Langsung Unit
|
2009
|
2010
|
2011
|
Minuman Espresso
|
RM0.25
|
RM0.26
|
RM0.28
|
Pastri-pastri
|
RM0.50
|
RM0.53
|
RM0.55
|
Lain
|
RM0.00
|
RM0.00
|
RM0.00
|
Kos Langsung jualan
|
|||
Minuman Espresso
|
RM33,750
|
RM38,981
|
RM45,023
|
Pastri-pastri
|
RM43,000
|
RM49,665
|
RM57,363
|
Lain
|
RM0
|
RM0
|
RM0
|
Jumlah kecil kos langsung jualan
|
RM76,750
|
RM88,646
|
RM102,386
|
6.0
Pasukan Pengurusan
Shahrin
mempunyai luas berpengalaman dalam jualan, pemasaran, dan pengurusan, dan
adalah naib presiden pemasaran dengan Shahrom. Shahrom pernah bersama Burper
Foods. Shahlan membawa pengalaman dalam bidang kewangan dan pentadbiran,
termasuk semasa bertugas sebagai ketua pegawai kewangan dengan Red Roasters
kedua-dua dan deretan kedai kopi, KelanaJaya Business Centre.
6.1 Rancangan
Kakitangan
Seperti
rancangan kakitangan dibawah, Acap Bakeri jangka untuk membuat penting
pelaburan dalam jualan-jualan, sokongan jualan, dan kakitangan pembangunan
produk.
Pelan
Kakitangan
Pelan Personel dlm RM Acap Bakeri
|
|||
2009
|
2010
|
2011
|
|
Pengurus
|
RM100,000
|
RM105,000
|
RM110,250
|
Tukang Masak Pastri
|
RM40,800
|
RM42,840
|
RM44,982
|
Esspressyang
|
RM120,000
|
RM126,000
|
RM132,300
|
Lain
|
RM0
|
RM0
|
RM0
|
Jumlah Orang
|
10
|
10
|
10
|
Jumlah payrol
|
RM260,800
|
RM273,840
|
RM287,532
|
7.0 Rancangan Kewangan
Acap Bakeri
jangka untuk mengumpul RM110,000 modalnya sendiri, dan peminjaman MARA
RM100,000 selama sepuluh tahun tempoh. Ini menyediakan pukal pembiayaan semasa
yang dikehendaki.
7.1 Analisis Pulang Modal
Analisis
Pulang Modal Acap Bakeri adalah diasaskan purata tahun pertama dalam rajah
untuk jumlah jualan dalam unit-unit, dan belanja operasi. Ini dipersembahkan
sebagai setiap unit pendapatan, setiap unit belanja, dan kos tertentu.
Andaian-andaian konservatif ini semakin menuju anggaran yang tepat risiko
sebenar. Acap Bakeri harus pulang modal pada bulan keempat operasinya apabila
pertambahannya berterusan.
Analisis Pulang Modal
Analisis Pulang Modal Acap Bakeri
|
|
Unit-unit Bulanan Pulang Modal
|
17,255
|
Pendapatan Bulanan Pulang Modal
|
RM38,336
|
Andaian-andaian:
|
|
Purata Setiap Unit Pendapatan
|
RM2.22
|
Purata Setiap Unit Kos Berubah
|
RM0.35
|
Dianggarkan Kos Tetap Bulanan
|
RM32,343
|
7.2 Unjuran Untung Dan Rugi
Seperti carta
Untung dan Rugi mengemukakan, Acap Bakeri menjangka untuk pertumbuhan kukuh
terus dalam keuntungan pada tahun tiga operasi yang berikutnya.
Untung Dan
Rugi
Unjuran Untung Dan Rugi (Ringgit M'sia) Acap Bakeri
|
|||
2009
|
2010
|
2011
|
|
Jualan
|
RM491,000
|
RM567,105
|
RM655,006
|
Kos Langsung Jualan
|
RM76,750
|
RM88,646
|
RM102,386
|
Lain
|
RM0
|
RM0
|
RM0
|
Jumlah Kos Barang Dijual
|
RM76,750
|
RM88,646
|
RM102,386
|
Margin Kasar
|
RM414,250
|
RM478,459
|
RM552,620
|
Margin Kasar %
|
84.37%
|
84.37%
|
84.37%
|
Belanja-belanja
|
|||
Payrol
|
RM260,800
|
RM273,840
|
RM287,532
|
Belanja Pemasaran / Promosi
|
RM27,000
|
RM35,200
|
RM71,460
|
Susut Nilai
|
RM60,000
|
RM69,000
|
RM79,350
|
Utiliti
|
RM1,200
|
RM1,260
|
RM1,323
|
Cukai payrol
|
RM39,120
|
RM41,076
|
RM43,130
|
Lain
|
RM0
|
RM0
|
RM0
|
Jumlah belanja Operasi
|
RM388,120
|
RM420,376
|
RM482,795
|
Perolehan Sebelum Faedah Dan Cukai-cukai
|
RM26,130
|
RM58,083
|
RM69,825
|
EBItdA
|
RM86,130
|
RM127,083
|
RM149,175
|
Perbelanjaan Faedah
|
RM10,000
|
RM9,500
|
RM8,250
|
Cukai Menyebabkan
|
RM3,111
|
RM12,146
|
RM15,650
|
Untung Bersih
|
RM13,019
|
RM36,437
|
RM45,925
|
Keuntungan Bersih / Jualan
|
2.65%
|
6.43%
|
7.01%
|
7.3 Unjuran
Aliran Wang
Unjuran
aliran wang menunjukan yang peruntukan-peruntukan untuk belanja-belanja
berterusan adalah memadai untuk memenuhi apabila keperluan-keperluan perniagaan
Acap Bakeri menghasilkan aliran tunai cukup untuk menyara operasi-operasi.
Blogger Comment
Facebook Comment