Business Plan (MOHD ISMAIL BIN ZOLKIFLI, SX111972CRF01)

1.0 Ringkasan Eksekutif

Pengenalan

Acap Bakeri (Acap Bakeri) adalah kedai kopi dan bakeri yang  terletak di Shah Alam Selangor. Acap Bakeri dijangka akan menarik minat sekumpulan asas pelanggan setia dengan berbagai jenis produk-produk kopi dan pastrinya. Syarikat merancang membina satu kedudukan pasaran kukuh di bandar, disebabkan oleh pengalaman rakan industri dan iklim bersaingan sederhana di kawasan.
Acap Bakeri menawarkan produk-produknya pada satu harga yang kompetitif untuk memenuhi permintaan pasaran tempatan kawasan penduduk pendapatan tinggi dan pelancong-pelancong.
Syarikat
Acap Bakeri adalah ditubuhkan dalam negeri Selangor. Ia adalah dimiliki bersama dan diurus oleh dua rakankongsinya.
En. Shahrin mempunyai pengalaman luas dalam jualan, pemasaran, dan pengurusan, dan adalah naib presiden pemasaran bersama Shahrom, yang pernah bertugas sebagai ketua pegawai kewangan dengan Red Roasters kedua-duanya dengan deretan kedai, KelanaJaya Business Centre.
Syarikat bercadang untuk mengupah dua orang pembuat roti pastri sepenuh masa dan enamespressyang sambilan bagi menangani operasi-operasi perkhidmatan pelanggan hari ke hari. 
Produk Dan Perkhidmatan
Acap Bakeri menawarkan satu barisan kepelbagaian kopi yang luas dan produk-produk kopi espreso, semua daripada biji-biji kopi Columbia berkualiti tinggi yang diimport. Acap Bakeri memenuhi segala kehendak pelanggan-pelanggannya di samping menyediakan kopi setiap pelanggan dan produk-produk kopi espreso dibuat dilokasi untuk disesuaikan dengan citarasa pelanggan.
Bakeri menyediakan hidangan produk-produk bakeri dan pastri segar semasa operasi-operasi perniagaan. Enam hingga lapan kumpulan bakeri dan produk-produk pastri tersedia sepanjang hari bagi memastikan barangan baru sentiasa boleh didapati.
Pasaran
Industri peruncitan kopi di Malaysia mengalami pertumbuhan pesat baru-baru ini. Hawa laut sejuk di barat daya Selangor merangsang penggunaan minuman panas sepanjang tahun.
Acap Bakeri ditubuhkan untuk membangunkan asas pelanggan tetap dan besar, dan oleh itu akan menumpukan perniagaan dan pemasarannya pada penduduk-penduduk tempatan, pasaran sasaran dominan. Ini akan menjadi satu asas pendapatan sihat, konsisten dengan memastikan kestabilan perniagaan. Tambahan pula, trafik pelancong adalah dijangka lebih kurang 35% daripada hasil. Darjah penglihatan tinggi dan produk-produk kompetitif dan perkhidmatan yang pantas ialah kritikal untuk menawan segmen pasaran ini.
Pertimbangan Kewangan
Acap Bakeri dijangka mengumpul RM110,000 modalnya sendiri, dan meminjam RM100,000 dari MARA selama sepuluh tahun tempoh pinjaman. Ini menyediakan pukal pembiayaan semasa dikehendaki.
Acap Bakeri menjangka jualan kira-kira RM491,000 pada tahun pertama, RM567,000 pada tahun kedua, dan RM655,000 pada tahun ketiga rancangan. Acap Bakeri harus mendapat pulang modal pada bulan keempat operasinya apabila jualan-jualannya berterusan bertambah. Keuntungan-keuntungan untuk tempoh masa ini dijangka kira-kira RM13,000 pada tahun 1, RM36,000 pada tahun 2, dan RM46,000 pada tahun 3. Syarikat tidak menjangka apa-apa masalah-masalah aliran wang.
1.1 Misi
Acap Bakeri bertujuan untuk menawarkan kopi, kopi espreso, dan produk-produk pastri berkualiti tinggi pada satu harga yang kompetitif untuk memenuhi permintaan pertengahan - untuk pasaran kawasan penduduk tempatan berpendapatan tinggi dan pelancong-pelancong.
1.2 Kunci Kepada Kejayaan
Kunci-kunci kepada kejayaan Acap Bakeri termasuk:
1.          Menyediakan produk berkualiti tinggi dengan perkhidmatan pelanggan peribadi.
2.         Meletak harga kompetitif.
2.0 Ringkasan Syarikat 
Acap Bakeri adalah sebuah kedai roti dan kedai kopi diurus oleh dua rakan. Rakan-rakan ini mewakili jualan / pengurusan dan kewangan / pentadbiran. Rakan-rakan akan menyediakan pembiayaan daripada simpanan sendiri mereka, yang akan meliputi belanja-belanja memulakan dan menyediakan kusyen kewangan untuk bulan pertama operasi. Peminjaman sepuluh tahun SME (MARA) akan meliputi lain-lain pembiayaan yang diperlukan. Syarikat merancang membina satu kedudukan pasaran kukuh di bandar, disebabkan oleh pengalaman industri rakan kongsi dan iklim bersaingan sederhana.
2.1 Pemilikan Syarikat
Acap Bakeri telah ditubuhkan dalam negeri Selangor. Ia dimiliki bersama oleh dua rakan.
2.2 Sejarah Syarikat
Acap Bakeri adalah sebuah syarikat memulakan. Biaya akan datang daripada modal rakan dan satu peminjaman sepuluh tahun MARA. Rajah dan jadual berikut menggambarkan unjuran kos-kos memulakan syarikat yang awal. 

3.0 Produk
Acap Bakeri menawarkan satu barisan kepelbagaian kopi yang luas dan produk-produk kopi espreso, semua daripada biji-biji kopi Columbia berkualiti tinggi yang diimport. Acap Bakeri memenuhi segala pelanggan-pelanggannya di samping menyediakan kopi setiap pelanggan dan produk-produk kopi espreso dibuat dilokasi untuk disesuaikan dengan kemahuan pelanggan.
Bakeri menyediakan hidangan produk-produk bakeri dan pastri segar semasa operasi-operasi perniagaan. Enam hingga lapan kumpulan bakeri dan produk-produk pastri tersedia sepanjang hari bagi memastikan barangan baru sentiasa boleh didapati.

4.0 Analisis Pasaran
Tumpuan Acap Bakeri adalah memenuhi permintaan asas pelanggan penduduk tempatan, serta satu paras trafik pelancong daripada lebuhraya-lebuhraya berdekatan.
4.1 Segmentasi Pasaran
Acap Bakeri menumpukan pada pasaran-pasaran pendapatan tengah dan atasan. Segmen-segmen pasaran ini majoritinya menggunakan produk-produk kopi dan kopi espreso.
  • Penduduk-penduduk Tempatan
  • Acap Bakeri akan membangunkan satu asas pelanggan tetap yang besar. Ini akan memberi asas pendapatan sihat, konsisten dengan memastikan kestabilan perniagaan.
Pelancong
Trafik pelancong memberi kira-kira 35% dari hasil. Darjah penglihatan tinggi dan produk-produk dan perkhidmatan kompetitif adalah kritikal untuk menawan segmen pasaran ini.
4.1.1 Analisis Pasaran
Carta dan jadual di bawah menggariskan potensi pasaran jumlah pada segmen-segmen pelanggan.
4.2 Strategi Pasaran Sasaran
Pasaran sasaran dominan untuk Acap Bakeri adalah satu aliran tetap penduduk-penduduk tempatan. Pelanggan peribadi dan berkhidmat pada harga yang kompetitif adalah kunci kepada menawan bahagian pasaran tempatan pasaran sasaran ini.
4.2.1 Keperluan Pasaran
Kerana Selangor mempunyai permintaan kepada keselesaan dan kualiti hidup, produk-produk kopi panas adalah sangatlah laris. Iklim panas juga memberi keinginan rasa dingin, produk-produk kopi ais adalah pilihan pertama, bersama dengan satu keperluan yang lebih perlahan tetapi konsisten untuk produk-produk kopi panas. Banyak aktiviti hari berlaku dalam jam-jam pagi sebelum sepuluh pagi., dengan agak aliran mantap untuk selebih hari.
4.3 Analisis Perniagaan Khidmat
Peruncitan industri kopi di Malaysia mempunyai pertumbuhan yang pesat baru-baru ini berpengalaman. Hawa laut sejuk di barat daya Selangor merangsang penggunaan minuman panas sepanjang tahun. Kaki minum kopi dalam Selangor adalah cerewet mengenai kualiti minuman ditawarkan di banyak kawasan. Walaupun persaingan rendah dalam kawasan, Acap Bakeri akan meletakkan dirinya sebagai suatu tempat mana para pelanggan boleh menikmati secawan kopi sedap dengan pastri yang baru dalam satu persekitaran yang menenangkan.
4.3.1 Persaingan Dan Corak-corak Pembelian
Bersaing dalam kawasan tempatan adalah agak jarang dan hampir tidak memberi tahap kualiti produk dan perkhidmatan pelanggan sebagaimana Acap Bakeri. Pelanggan-pelanggan tempatan sedang mencari produk berkualiti tinggi dalam satu suasana yang menenangkan. Mereka ingin pengalaman yang unik, bergaya.
Pembelian peserta-peserta utama dan kopi ros berkualiti tinggi, keseluruhan bijian kopi dan, bersama dengan minuman kopi espreso Italian-style, sejuk dicampurkan minuman, kepelbagaian pastri dan konfeksi-konfeksi, kopi berkaitan aksesori-aksesori dan peralatan, dan satu barisan premium teh, menjual barang-barang ini terutamanya melalui syarikat beroperasi sebagai kedai runcit. Sebagai tambahan kepada jualan melalui syarikat beroperasi kedai runcit, peserta-peserta utama produk-produk kopi dan teh merjual saluran-saluran pengedaran terus lain (bidang operasi).
Rantaian lebih besar mengubah campuran produk bergantung pada saiz setiap kedai dan lokasinya mereka. Kedai-kedai lebih besar menjalankan satu pilihan yang luas bijian seluruh kopi dalam pelbagai saiz-saiz dan bermacam-macam aneka pembungkusan, serta satu kepelbagaian peralatan membuat kopi- dan kopi espreso dan aksesori-aksesori ibarat pengisar-pengisar kopi, pembuat-pembuat kopi, mesin-mesin kopi espreso, penapis kopi, kontena-kontena penyimpanan, gelas mengembara tak bertangkai dan kole. Kedai-kedai dan gerai-gerai lebih kecil lazimnya berjual satu barisan penuh kopi minuman, lebih terhad pemilihan keseluruhan bijian kopi, dan beberapa aksesori ibarat gelas perjalanan tak bertangkai dan cetakan lambang. Sepanjang tahun fiskal 2007, jualan runcit industri campuran oleh jenis produk adalah kira-kira 73% minuman, 14% barang makanan, lapan peratus keseluruhan bijian kopi, dan lima peratus peralatan dan aksesori-aksesori membuat kopi.
Jenama peserta-peserta dari segi teknologi faham kopi segar dan kopi produk-produk berkaitan boleh didapati dengan mudah melalui pesanan mel dan dalam talian. Tambahan pula, katalog-katalog pesanan mel bantuan kopi, barang-barang makanan tertentu, dan memilih peralatan dan aksesori-aksesori membuat kopi, telah dibuat boleh didapati dari beberapa peserta lebih besar. Bantuan kedai-kedai laman-laman web dalam talian yang membenarkan para pelanggan kopi untuk melihat dan membeli, hadiah, dan barang-barang lain melalui Internet telah menjadi semakin biasa juga.
  
5.0 Strategi Dan Pelaksanaan
Acap Bakeri akan berjaya dengan bantuan pengguna-pengguna kopi berkualiti tinggi, kopi espreso, dan produk-produk bakeri dengan perkhidmatan peribadi pada harga yang kompetitif.
5.1 Segi Persaingan
Persaingan Acap Bakeri adalah persaingan tahap agak rendah dalam kawasan tempatan dalam bidang khusus ini.
5.2 Strategi Jualan
Saperti carta dan jadual dibawah, Acap Bakeri menjangka jualan kira-kira RM491,000 pada tahun pertama, RM567,000 pada tahun kedua, dan RM655,000 pada tahun ketiga rancangan itu.

                                          Ramalan Jualan
Ramalan Jualan  (Ringgit M'sia) Acap Bakeri
2009
2010
2011
UnitJualan
Minuman Espresso
135,000
148,500
163,350
Pastri-pastri
86,000
94,600
104,060
Lain
0
0
0
Jumlah Unit Jual
221,000
243,100
267,410
Unit Prices
2009
2010
2011
Minuman Espresso
RM3.00
RM3.15
RM3.31
Pastri-pastri
RM1.00
RM1.05
RM1.10
Lain
RM0.00
RM0.00
RM0.00
Jualan
Minuman Espresso
RM405,000
RM467,775
RM540,280
Pastri-pastri
RM86,000
RM99,330
RM114,726
Lain
RM0
RM0
RM0
Jumlah Jualan
RM491,000
RM567,105
RM655,006
Kos Langsung Unit
2009
2010
2011
Minuman Espresso
RM0.25
RM0.26
RM0.28
Pastri-pastri
RM0.50
RM0.53
RM0.55
Lain
RM0.00
RM0.00
RM0.00
Kos Langsung jualan
Minuman Espresso
RM33,750
RM38,981
RM45,023
Pastri-pastri
RM43,000
RM49,665
RM57,363
Lain
RM0
RM0
RM0
Jumlah kecil kos langsung jualan
RM76,750
RM88,646
RM102,386

 6.0 Pasukan Pengurusan
Shahrin mempunyai luas berpengalaman dalam jualan, pemasaran, dan pengurusan, dan adalah naib presiden pemasaran dengan Shahrom. Shahrom pernah bersama Burper Foods. Shahlan membawa pengalaman dalam bidang kewangan dan pentadbiran, termasuk semasa bertugas sebagai ketua pegawai kewangan dengan Red Roasters kedua-dua dan deretan kedai kopi, KelanaJaya Business Centre.
6.1 Rancangan Kakitangan
Seperti rancangan kakitangan dibawah, Acap Bakeri jangka untuk membuat penting pelaburan dalam jualan-jualan, sokongan jualan, dan kakitangan pembangunan produk.
Pelan Kakitangan
Pelan Personel dlm RM Acap Bakeri
2009
2010
2011
Pengurus
RM100,000
RM105,000
RM110,250
Tukang Masak Pastri
RM40,800
RM42,840
RM44,982
Esspressyang
RM120,000
RM126,000
RM132,300
Lain
RM0
RM0
RM0
Jumlah Orang
10
10
10
Jumlah payrol
RM260,800
RM273,840
RM287,532

7.0 Rancangan Kewangan
Acap Bakeri jangka untuk mengumpul RM110,000 modalnya sendiri, dan peminjaman MARA RM100,000 selama sepuluh tahun tempoh. Ini menyediakan pukal pembiayaan semasa yang dikehendaki.
7.1 Analisis Pulang Modal
Analisis Pulang Modal Acap Bakeri adalah diasaskan purata tahun pertama dalam rajah untuk jumlah jualan dalam unit-unit, dan belanja operasi. Ini dipersembahkan sebagai setiap unit pendapatan, setiap unit belanja, dan kos tertentu. Andaian-andaian konservatif ini semakin menuju anggaran yang tepat risiko sebenar. Acap Bakeri harus pulang modal pada bulan keempat operasinya apabila pertambahannya berterusan.
Analisis Pulang Modal
Analisis Pulang Modal Acap Bakeri
Unit-unit Bulanan Pulang Modal
17,255
Pendapatan Bulanan Pulang Modal
RM38,336
Andaian-andaian:
Purata Setiap Unit Pendapatan
RM2.22
Purata Setiap Unit Kos Berubah
RM0.35
Dianggarkan Kos Tetap Bulanan
RM32,343
7.2 Unjuran Untung Dan Rugi
Seperti carta Untung dan Rugi mengemukakan, Acap Bakeri menjangka untuk pertumbuhan kukuh terus dalam keuntungan pada tahun tiga operasi yang berikutnya.

Untung Dan Rugi
Unjuran Untung Dan Rugi (Ringgit M'sia) Acap Bakeri
2009
2010
2011
Jualan
RM491,000
RM567,105
RM655,006
Kos Langsung Jualan
RM76,750
RM88,646
RM102,386
Lain
RM0
RM0
RM0
Jumlah Kos Barang Dijual
RM76,750
RM88,646
RM102,386
Margin Kasar
RM414,250
RM478,459
RM552,620
Margin Kasar %
84.37%
84.37%
84.37%
Belanja-belanja
Payrol
RM260,800
RM273,840
RM287,532
Belanja Pemasaran / Promosi
RM27,000
RM35,200
RM71,460
Susut Nilai
RM60,000
RM69,000
RM79,350
Utiliti
RM1,200
RM1,260
RM1,323
Cukai payrol
RM39,120
RM41,076
RM43,130
Lain
RM0
RM0
RM0
Jumlah belanja Operasi
RM388,120
RM420,376
RM482,795
Perolehan Sebelum Faedah Dan Cukai-cukai
RM26,130
RM58,083
RM69,825
EBItdA
RM86,130
RM127,083
RM149,175
Perbelanjaan Faedah
RM10,000
RM9,500
RM8,250
Cukai Menyebabkan
RM3,111
RM12,146
RM15,650
Untung Bersih
RM13,019
RM36,437
RM45,925
Keuntungan Bersih / Jualan
2.65%
6.43%
7.01%
7.3 Unjuran Aliran Wang
Unjuran aliran wang menunjukan yang peruntukan-peruntukan untuk belanja-belanja berterusan adalah memadai untuk memenuhi apabila keperluan-keperluan perniagaan Acap Bakeri menghasilkan aliran tunai cukup untuk menyara operasi-operasi.

Share on Google Plus

About INTELEK DOM SDN BHD

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment