Usahawan From Zero To Hero (Mohd Noornasriq Bin Harris Fadilah SX130180CSRS01)

Profil Usahawan Pilihan




Alamat:     Boon Siew Honda Sdn. Bhd (676896-A)
                  721, Persiaran Cassia Selatan 1,
                  Kawasan Perindustrian Batu Kawan,
                  14100 Simpang Ampat.
                  Pulau Pinang. 
Tel             : +6 04-506 3333
Fax            : +6 04-506 3300


Tan Sri Dato ' Loh Boon Siew (1915-1995) juga dikenali sebagai " Mr Honda " merupakan jutawan Pulau Pinang dan pengedar tunggal pertama motosikal Honda di Malaysia.

Boon Siew dilahirkan di Hui China. Beliau menghabiskan zaman kanak-kanak dengan mengumpul tahi babi (digunakan sebagai bahan bakar ) untuk mencari rezeki. Semasa berusia 12 tahun, beliau tiba di Pulau Pinang dengan menaiki sebuah bot kecil dari China dengan lima rakan-rakan , di antara mereka adalah Loh Poh Heng dan Loh Say Bee. Beliau hanya boleh bertutur bahasa Hokkien dan beliau hampir tiada pendidikan rasmi. Beliau bekerja sebagai pelatih mekanik kereta (berpendapatan tiga dolar bulanan) pada masa ketibaan beliau. Ada yang mengatakan bahawa Boon Siew sering memukul kepalanya sendiri setiap kali dia melakukan sesuatu kesalahan. Beliau tinggal di sebuah keng '( rumah pekerja) di  4, Katz Street , Pulau Pinang dan beliau menambah pendapatannya dengan mencuci bas pada waktu malam untuk 10 sen setiap kenderaan .

Permulaan perniagaan

Pada usia 18 tahun, Boon Siew membeli 11 buah bas dengan menggunakan duit beliau $ 2,000 dalam simpanan. Beliau membaikpulih bas dan menjualnya dengan harga $ 12,000. Seterusnya, beliau menggunakan wang yang diperolehi untuk membeli 39 buah bas yang lain. Pada tahun 1942, semasa Perang Dunia II, wang beliau telah dirampas oleh tentera Jepun yang menyerang. Selepas Perang Dunia II berakhir pada tahun 1945 dan Jepun telah dikalahkan, beliau mula menjual basikal, tayar dan aksesori motosikal, dan tidak lama kemudian beliau mengembangkan perniagaannya kepada kereta terpakai, pengangkutan dan bas.

Pada tahun 1950, Boon Siew masuk ke dalam pembangunan hartanah dengan kawan-kawannya Say Bee dan Poh Heng dengan membina vila kediaman di Taman Saw Kit di Pulau Pinang. Hasil kerja beliau diteruskan oleh Boon Siew Group.

Pada tahun 1958, Boon Siew menyedari populariti motosikal Honda Super Cub yang hanya diperkenalkan di Jepun. Beliau percaya bahawa kos rendah ini, serta mesin berkecekapan tinggi berpotensi untuk pasaran yang sama terbuka di kawasan pesat pembandaran Malaysia. Boon Siew merancang untuk bertemu dengan En Soichiro Honda, pencipta motosikal itu, dan berjaya meyakinkannya untuk menubuhkan sebuah anak syarikat Honda di Malaysia.

Bilik pameran Honda Malaysia yang pertama telah ditubuhkan di Pitt Street di Pulau Pinang dan sangat dekat dengan rumah Boon Siew. Sebagai tanda ikatan kepercayaan dan rasa hormat mereka yang mendalam, Jepun Honda Motor Co Ltd tidak lama kemudian melantik Boon Siew sebagai pengedar tunggal motorsikal Honda di negara ini sama seperti yang bersejarah 50 unit pertama Honda 4-stroke cub telah diimport ke dalam Malaysia.

Sebuah kilang telah dibina di Pulau Pinang bagi memasang Honda Cub dan motosikal Honda yang dipasang di Malaysia telah ditukar nama kepada Boon Siew Honda. Honda Cub menjadi jualan motosikal terbaik di Malaysia dan Boon Siew telah diiktiraf sebagai orang pertama yang membawa motosikal Honda Cub ke Asia Tenggara. Kantonis popular perkataan Cub (disalin sebagai "Kapchai" dalam bahasa Melayu rasmi), yang bermaksud "kecil (Honda) Cub" dan kini merupakan generik untuk motosikal kapcai kecil di Malaysia, berasal dari Honda Cub.

Boon Siew juga memainkan peranan dalam penggabungan singkat antara Kwong Wah Yit Poh dan The Star (Malaysia) pada tahun 1974, dan di antara kebajikan beliau yang terbesar adalah penubuhan Hospital Lam Wah Ee dan Orang Tua Pulau Pinang.

Boon Siew mempunyai dua isteri, Poh Heng dan Say Bee. Beliau meninggal dunia dalam tidur pada usia 79 pada 16 Februari 1995.

Maklumat lanjut mengenai Boon Siew boleh didapati dari buku "The Life and Times of Dragon Fire" oleh Raymond Bunga dan Winston Lim dengan Dato 'Loh Cheng Yean.










Share on Google Plus

About INTELEK DOM SDN BHD

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment