10 USAHAWAN IT YANG TERKAYA DI DUNIA TAHUN 2015

10 USAHAWAN IT YANG TERKAYA DI DUNIA TAHUN 2015

Usahawan Mega IT Di Dunia 2015
(Sumber: http://www.forbes.com)




BILL GATES,      59

Pengerusi     :  Microsoft Inc

Head Quarters   :   USA

Product Utama  :  OS Windows

Diskripsi Bisnes  :
Beliau mengundurkan diri sebagai Pengerusi Microsoft tahun lepas, dan kini tumpuan lebih terperinci menggunakan hartanya yang bernilai berbilion-bilion dolar untuk menambah nilai masyarakat melalui Bill & Melinda Gates Foundation. Setiap tahun, Bill Gates menjual lebih banyak saham Microsoft. Kepentingan beliau dalam syarikat tersebut, sekarang hanya di bawah 3% membentuk kira-kira 13% kekayaan dianggarkan hartanya.



LARRY ELLISON,      71

Pengerusi     :  Oracle

Head Quarters   :  USA

Product Utama  :  Perisian OS

Diskripsi Bisnes  :
Walaupun Larry mengundurkan diri sebagai CEO Oracle pada September 2014, beliau masih merupakan mentor hebat didalam bidang database-software. Pada Jun 2015, beliau mengumumkan bahawa Oracle akan meluaskan perniagaan cloud-computing.





JEFF BEZOS,      51

Pengerusi     :  Amazon.com

Head Quarters   :  USA

Diskripsi Bisnes  :
Pada bulan Julai Amazon.com mengumumkan lebih baik daripada jangkaan pendapatan bersih--$92 juta--pada suku kedua. Berita itu telah menyebabkan sahamnya meningkat dengan dengan banyak dan menjadikan CEO Bezos menduduki tempat pertama tahun ini. Kekayaan hartanya mencecah $16.5 bilion, menolak dia ke atas lima daripada The Forbes 400. Pada akhir Julai Syarikat mencadangkan high-speed-drone airspace yang membolehkan penerbangan robot untuk membuat perkhidmatan kurier pakej kepada pengguna. Pada bulan September Bezos telah mengumumkan bahawa Syarikat aeroangkasa, Blue Origin, akan melabur sebanyak $200 juta untuk membina roket yang boleh dikitar semula dan pelancaran roket tersebut akan dibuat di Cape Canaveral.



MARK ZUCKERBERG,      31

Pengerusi     :  Facebook

Head Quarters   :  USA

Diskripsi Bisnes  :
Facebook mempunyai 1 bilion pengguna dalam satu hari buat pertama kalinya pada bulan Ogos. Setahun selepas membeli virtual reality startup Oculus, Facebook mengumumkan bahawa set kepala Rift VR akan memulakan penghantaran kepada pelanggan pada awal tahun 2016. Semua ini meningkatkan nilai aset, Mark Zuckerberg dari $6.3 bilion pada tahun lalu kepada 10 teratas di The Forbes 400 buat pertama kalinya. Zuckerberg mengasaskan rangkaian sosial pada tahun 2004 dan tercicir dari Harvard untuk menggerakkan Syarikat ke Silicon Valley. Sejak pelancaran Internet.org budi pada Julai 2014, Facebook telah memberi perkhidmatan Internet asas percuma kepada lebih daripada satu bilion orang di 17 buah negara di Asia, Afrika dan Amerika Latin. Bulan Mei Zuckerberg dan isterinya, Priscilla Chan, adalah antara badan-badan penaja yang telah melabur dalam gabungan $100 juta di AltSchool, sebuah syarikat baru yang bekerja untuk menggalakkan pendidikan peribadi berteknologi tinggi. Pada bulan Jun pasangan juga menderma USD $5 juta kepada dana Biasiswa Kolej untuk bersama para pendatang. Beliau donati $100 juta kepada sekolah-sekolah awam di Newark, N.J.



LARRY PAGE,      42

Pengerusi     :  Google

Head Quarters   :  USA

Diskripsi Bisnes  :
Pada Ogos 2015, CEO Google, Larry Page mengumumkan bahawa beliau akan menyerahkan kerja kepada syarikat gergasi cari produk czar, Sundar Pichai, kemudian pada tahun ini. Page akan menjadi CEO Alphabet yang baru,syarikat awam induk yang akan merangkumi Google, Google X lab, dan perniagaan seperti Calico, Nest dan Fibre. Pengumuman dibuat selepas saham Google melonjak pada bulan Julai, mendorong kejayaan dalam carian mudah alih dan YouTube. Awal tahun ini Google melancarkan Sidewalk Labs, sebuah anak syarikat baru untuk meningkatkan kualiti hidup di bandar-bandar, serta merancang untuk menyediakan perkhidmatan telefon bimbit di AS. Page membina Google pada 1998 bersama pelajar-pelajar Ph.D. Sergey Brin di Stanford dan menjadi CEO pertama Google sehingga 2001. Pada Oktober 2014, beliau menyerahkan kebanyakan tanggungjawabnya kepada Pichai untuk focus kepada strategi jangka panjang.



SERGEY BRIN,      42

Pengerusi     :  Google

Head Quarters   :  USA

Diskripsi Bisnes  : 
Merupakan rakan kongsi Larry Page di dalam Google. Mereka telah membuat kenyataan tentang pelan mereka untuk mengubahsuai Google pada Ogos. Pada suku keempat 2015, mereka akan mengusahakan sebuat syarikat yang digelar Alphabet. Matlamat mereka ialah : "Getting more ambitious things done." Page akan menjadi CEO di Alphabet manakala Brin sebagai Presiden.



JACK MA,      51

Pengerusi     :  E-commerce

Head Quarters   :  China

Diskripsi Bisnes  :
Bekas Guru Bahasa Inggeris telah menawan pentas dunia tidak seperti peniaga Cina yang lain pada September 2014 dengan rekod $25 billion e-commerce powerhouse Alibaba telah fitawar di New York Stock Exchange. Kumpulan Ant Financial Services , yang dikenali sebagai Alipay, sedang meledak didalam servis kewangan, termasuk dana pasaran wang dan bank. Ma dalam rangka untuk membina rangkaian di China. Beliau pernah memohon untuk melanjutkan pelajaran di Harvard University tetapi gagal (setelah 10 kali percubaan) dan pernah gagal mendapatkan kerja di KFC serta polis. Ma membayar $23 million pada Mei untuk membeli 28,100 ekar tanah di Adirondacks.



STEVE BALLMER,      59

Pengerusi     :  Microsoft

Head Quarters   :  USA

Diskripsi Bisnes  :
Steve Ballmer mungkin telah meninggalkan jawatan beliau sebagai Pengarah dan Microsoft CEO pada 2014, tetapi beliau telah menjelaskan bahawa beliau bergantung kepada kepentingan 4% nya "I'd like to own Microsoft shares until I either give something to charity or I die," Ballmer memberitahu FORBES pada 2014. Beliau kini merupakan pemilik saham syarikat terbesar, lebih banyak daripada Bill Gates. Ballmer dan isterinya, Connie, mendermakan $11 million kepada Washington State Opportunity Scholarship pada September 2015 untuk membantu pelajar yang kurang berkemampuan untuk melanjutkan pelajaran didalam bidang STEM atau kesihatan. Pada November 2014, mereka mengumumkan $50 million kepada Universiti Oregon dan menderma computer kepada Jabatan Sains Komputer, Universiti Harvard.



LAURENCE POWELL JOBS,      51

Pengerusi     :  Apple, Disney

Head Quarters   :  USA

Diskripsi Bisnes  :
Laurene Powell Jobs, balu kepada Steve Jobs, sangat merendah diri dan menggunakan sebahagian kekayaannya untuk tujuan kebajikan Beliau merupakan pengasas dan pengerusi Emerson Collective, organisasi yang menggunakan keusahawanan untuk membantu pelajar yang memerlukan. Beliau juga merupakan salah seorang pengasas College Track, satu program yang membantu pelajar yang kurang mampu untuk menghabiskan kolej. Pada Sept. 2015, Powell Jobs membuat komitmen $50 million kepada beliau. Laurene Powell Jobs Trust merupakan pemegang saham individu terbesar di Disney, dengan 7.7%.



MICHAEL DELL,      50

Pengerusi     :  Dell

Head Quarters   :  USA

Diskripsi Bisnes  :
"Sebagai sebuah syarikat persendirian, Dell kini mempunyai kebebasan untuk mengambil pandangan jangka panjang," tulisnya dalam Wall Street Journal, tahun lepas. "Tiada lagi sekatan pelaburan dalam R&D dan pertumbuhan pelaburan untuk sukuan tahun yang akan datang. Tiada lagi sekumpulan kecil para pelabur yang boleh merampas persepsi awam terhadap strategi kami semasa kami memberi tumpuan sepenuhnya pada pembangunan masa depan. Pada 1984, ketika berumur 19 tahun,Dell memulakan computer yang besar di dalam biliknya di Texas dengan modal sebanyak  $1,000. Empat tahun kemudian, ia telah mencapai pasaran dengan modal  $85 million. Pada  2013, syarikat tersebut bernilai $25 billion. Beliau memegang saham sebanyak 70% tetapi menyimpannya didalam bentuk pelaburan di firma MSD Capital .


Share on Google Plus

About INTELEK DOM SDN BHD

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment